Motivul pentru care mașinile electrice rămân o raritate, conform experților: România, exemplul perfect

de: Andrei Tilimpea
01 10. 2021

Președintele Asociației Constructorilor Europeni de Automobile, ACEA, este de părere că atâta timp cât șoferii rețeaua stațiilor de încărcare nu este suficient de dezvoltată oamenii nu se vor înghesui să cumpere mașini electrice.

Opinia președintelui ACEA, Eric-Mark Huitema, este în strânsă legătură cu programul „Fit for 55” lansat de Comisia Europeană, care impune reducerea până în 2030 a emisiile de CO2 cu 55%, iar până în 2035 să se atingă chiar 100%.

„În practică, acest obiectiv de -100% s-ar traduce printr-o interdicție la nivelul UE a motorului cu combustie internă, ICE. Ca industrie, credem că toate opțiunile de propulsie au un rol de jucat în tranziția către neutralitatea climei, astfel încât Uniunea Europeană ar trebui să se concentreze pe inovație în loc să interzică sau să prescrie anumite tehnologii”, consideră Eric-Mark Huitema.

Un acord incorect

Astfel, propunerea „Fit for 55” nu pare a fi realizabilă. Estimările anterioare ale Comisiei Europene au constatat că o reducere cu 50% a emisiilor de CO2 ar necesita aproximativ șase milioane de încărcătoare publice pentru vehicule electrice până în 2030, dar atunci când a prezentat propunerea, CE nu s-a angajat să realizeze aceste stații de încărcare.

Studiile realizate de ACEA arată că țările cu o cotă de piață a mașinilor electrice sub 3% au un PIB mediu pe cap de locuitor sub 17.000 de euro. Este cazul statelor membre UE din Europa Centrală și de Est, de exemplu, dar și al Greciei. În schimb, o cotă ECV de peste 15% se regăsește doar în țările mai bogate din nordul Europei cu un PIB de peste 46.000 de euro.

„Pentru că europenii din Grecia, Lituania, Polonia și România, de exemplu, trebuie să călătorească 200 km sau chiar mai mult pentru a găsi o stație de încărcare, nu ne putem aștepta ca ei să cumpere o mașină 100% electrică, indiferent de intențiile celor de la Bruxelles. ACEA a descoperit recent că există o lipsă gravă de puncte de încărcare pentru mașinile electrice atunci când ne uităm la rețelele de drumuri ale statelor membre ale UE. Zece țări nu au nici măcar un singur punct de încărcare pentru fiecare 100 de kilometri de drumuri principale. Și nu ar trebui să fie o surpriză faptul că acele țări (cu excepția Ungariei) au, de asemenea, o cotă de piață a mașinilor electrice de mai puțin de 3%. Există doar patru state membre care au mai mult de 10 încărcătoare pentru fiecare 100 km”, a arătat președintele ACEA.